perjantai 18. syyskuuta 2015

Moottorin ja voimansiirron huolto ja korjaus 2

Renault megane 2003

Ensimmäisenä voisi vaihtaa vaikka moottoriöljyt ja suodattimen. Kyseiseen autoon menee 0w-30 tai 0w-40 4,2 litraa. Miksi moottoriöljy tulee vaihtaa säännöllisesti?
Moottorin liike ja polttoaineen palaminen heikentävät moottoriöljyn voitelukykyä ja lämmönsiirtokykyä.
Seuraavaksi tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan sytystulpat. Jos tulppien kärjet ovat karstoittuneet tai muuten huonon näköiset on ne syytä vaihtaa, varsinkin jos on epäilyksenä että auton mahdollinen huono käynti johtuu siitä.
Vetoakseleiden suojakumit on syytä tarkastaa huolella. Jos niissä näkyy halkeamia tai rasva on päässyt valumaan sieltä ulos tarvitsee ne vaihtaa. Tämä täytyy tehdä jotta vetoakseleiden nivelet pysyvät puhtaana ja voidelluina jotta ne kestävät pidempään.
120000 km:n tai 60 kuukauden välein vaihdetaan jakopäänhihna. 

Erikoistyökalut

  • Nokka-akselin asetuskisko - Renault nro Mot.1496/1750.
  • Nokka-akselien hammaspyörien lukitustyökalu - Renault nro Mot.1490-01.
  • Kampiakselin ajoitustappi - Renault nro Mot.1489.
  • Pakonokka-akselin sulkutulpan työkalu - Renault nro Mot.1488.
  • Ohjainpyörän avain - Renault nro Mot.1368.
  • Imunokka-akselin sulkutulpan työkalu - Renault nro Mot.1487.
  • Pyyhinvarren ulosvedin (Scénic) - Renault nro Ele.1294-01.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti