Sytytystulppien perusteita
Sytytystulpalla on tärkeä osa bensiinimoottorissa. Se sytyttää
polttoaine-ilmaseoksen. Syttymisen laatu vaikuttaa moniin tekijöihin,
jotka ovat erittäin tärkeitä ajettavuuden ja ympäristön kannalta.
Sellaisia ovat esimerkiksi käynnin tasaisuus, suorituskyky ja moottorin
hyötysuhde sekä pakokaasupäästöt.
Kun ajatellaan, että sytytystulpan on sytytettävä 500 - 3500 kertaa
minuutissa, on selvää, kuinka paljon moderni sytytystulppatekniikka
vaikuttaa esimerkiksi päästönormien täyttymiseen ja
polttoaineenkulutuksen alentamiseen.
Lämpöarvo
Lämmön tuotto vaihtelee paljon moottorista toiseen.
Esimerkiksi turboahdetut moottorit käyvät huomattavasti kuumempina kuin
vapaasti hengittävät.
Siksi jokaista moottoria varten on sytytystulppa, joka johtaa
tarkasti määritellyn määrän lämpöä sylinterinkanteen ja varmistaa
lämpötilan pysymisen optimaalisella alueella.
Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden.
Diagnoosi ja asennus
Sytytystulppia irrotettaessa ja asennettaessa tarvitaan oikea työkalu
Koska sytytystulppiin pääsee helposti käsiksi, niiden
vaihtaminen on auton omistajan helpoimpia tehtäviä, mutta joitakin
seikkoja on silti huomioitava. Erityisesti moderneja ajoneuvoja varten
tarvitaan oikea työkalu. Muuten sytytystulppa voi vaurioitua
irrotettaessa tai asennettaessa.
Vaihda vain, kun moottori on jäähtynyt
Nykyisten moottorien hyvin yleiset alumiinisylinterinkannet
laajenevat lämmetessään enemmän kuin sytytystulppa, joten tulppa on
tiukasti kiinni. Vaihda siksi sytytystulppia vain, kun moottori on
täysin jäähtynyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti