keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Sytytystulpat

Sytytystulppien perusteita


Sytytystulpalla on tärkeä osa bensiinimoottorissa. Se sytyttää polttoaine-ilmaseoksen. Syttymisen laatu vaikuttaa moniin tekijöihin, jotka ovat erittäin tärkeitä ajettavuuden ja ympäristön kannalta. Sellaisia ovat esimerkiksi käynnin tasaisuus, suorituskyky ja moottorin hyötysuhde sekä pakokaasupäästöt.
Kun ajatellaan, että sytytystulpan on sytytettävä 500 - 3500 kertaa minuutissa, on selvää, kuinka paljon moderni sytytystulppatekniikka vaikuttaa esimerkiksi päästönormien täyttymiseen ja polttoaineenkulutuksen alentamiseen.


Lämpöarvo

Lämmön tuotto vaihtelee paljon moottorista toiseen. Esimerkiksi turboahdetut moottorit käyvät huomattavasti kuumempina kuin vapaasti hengittävät.
Siksi jokaista moottoria varten on sytytystulppa, joka johtaa tarkasti määritellyn määrän lämpöä sylinterinkanteen ja varmistaa lämpötilan pysymisen optimaalisella alueella.
Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden.

 Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden. Mitä enemmän moottori kuormittuu, sitä suurempi sytytystulpan lämpötila on.



Diagnoosi ja asennus

Koska sytytystulppiin pääsee helposti käsiksi, niiden vaihtaminen on auton omistajan helpoimpia tehtäviä, mutta joitakin seikkoja on silti huomioitava.
Sytytystulppia irrotettaessa ja asennettaessa tarvitaan oikea työkalu
Koska sytytystulppiin pääsee helposti käsiksi, niiden vaihtaminen on auton omistajan helpoimpia tehtäviä, mutta joitakin seikkoja on silti huomioitava. Erityisesti moderneja ajoneuvoja varten tarvitaan oikea työkalu. Muuten sytytystulppa voi vaurioitua irrotettaessa tai asennettaessa.

Vaihda vain, kun moottori on jäähtynyt

Nykyisten moottorien hyvin yleiset alumiinisylinterinkannet laajenevat lämmetessään enemmän kuin sytytystulppa, joten tulppa on tiukasti kiinni. Vaihda siksi sytytystulppia vain, kun moottori on täysin jäähtynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti