DIESELMOOTTORIN PAKOKAASUMITTAUS
Dieselkäyttöisten autojen (käyttöönotto 1980 tai
myöhemmin) pakokaasupäästöt tarkastetaan mittaamalla kuormattoman moottorin
savutus vapaassa kiihdytyksessä joutokäynniltä ruiskutuksen katkaisun
pyörimisnopeuteen asti vaihteen ollessa vapaalla ja kytkin kytkettynä
(kytkinpoljin vapautettuna). Yhteen testiin sisältyy, kolmen puhdistussyklin
lisäksi, enintään kuusi varsinaista mittaussykliä eli erillistä vapaata
kiihdytystä.
1. Asenna pakokaasutesteri mittauskuntoon käyttöohjeen
mukaisesti (kytke virta, tarkista mahdolliset suodattimet jne.)
2. Etsi kyseiseen moottoriin valmistajan ilmoittamat
pakokaasumittauksen ohje-arvot: joutokäyntipyörimisnopeus, maksimi
pyörimisnopeus ja savutus- eli k-arvo
3. Etsi kyseisen ajoneuvon pakokaasupäästöjen katsastuksen
raja-arvot
4. Selvitä, mistä ja miten ruiskutusmäärä,
joutokäyntipyörimisnopeus ja maksimipyörimisnopeus säädetään
5. Varmistu, että moottori on mekaanisesti testauskunnossa
- ei savuta
- ei pidä epämääräisiä ääniä
- ei vuoda nesteitä
6. Varmistu, että määräaikaishuolto on tehty ajallaan,
varsinkin
- jakohihnan vaihto
- ruiskutuspumpun hihnan vaihto
- moottoriöljyn vaihto
7. Tarkasta moottorin öljy- ja jäähdytysnestemäärät
8. Tarkasta ilmansuodattimen kunto (puhdista/vaihda
tarvittaessa)
9. Tarkasta pakoputkiston kunto (jos pakoputkistossa on
vuotoja, on pakokaasumittausta turha tehdä)
10. Käytä auton moottori normaaliin käyntilämpötilaan.
Tämä todetaan joko
a) mittaamalla voiteluöljyn lämpötila, jonka on oltava
vähintään 80°C tai, jos se on tätä alhaisempi, moottorin normaalia
käyntilämpötilaa vastaava öljyn lämpötila
b) tarkastamalla moottorin jäähdytysnesteen lämpötila auton kojetaulun
omasta lämpömittarista
c) mittaamalla moottorin lohkon lämpötila esim. infrapunasäteilyn
perusteella.
Mikäli ajoneuvon rakenne on sellainen, että lämpötilaa ei voida
tarkoituksenmukaisesti em. tavoilla mitata, voidaan lämpötila määritellä
esimerkiksi moottorin tuulettimen toiminnasta.
11. Tarkista moottorin maksimipyörimisnopeus
ryntäyttämällä (painamalla kaasu pohjaan) moottoria alle sekunnin ajan. Jos maksimipyörimisnopeus ylittyy,
täytyy testaus keskeyttää ja maksimipyörimisnopeus säätää kohdalleen!
Pakojärjestelmä on puhdistettava vähintään kolmella moottorin vapaalla
kiihdytyksellä tai vastaavalla menetelmällä. Puhdistussyklit voidaan niin
halutessa sisällyttää varsinaiseen mittaukseen.
12. Suorita pakokaasumittaus testerin käyttöohjeiden
mukaisesti huomioiden seuraavat asiat;
- näytteenottosondi tulee olla vähintään 40 cm pakoputkessa
- kytke pakokaasuimurin letku 20…30 cm etäisyydellä olevaan imukaukaloon (ei
siis suoraan pakoputkeen)
- automaattivaihteisen auton savutusmittauksessa on huomioitava mahdolliset
valmistajan antamat erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorin
pyörimisnopeudesta
- manuaalivaihteisen auton savutusmittauksessa pidetään vaihde vapaalla ja
kytkin ylhäällä
- moottorin ja mahdollisen turboahtimen on oltava joutokäynnillä ennen kutakin
vapaata kiihdytystä
- kaasupolkimen vapauttamisen jälkeen on odotettava vähintään 10 sekuntia
ennen seuraavaa kiihdytystä
- paina kaasupoljin pohjaan nopeasti ja portaattomasti, kuitenkin aina alle
sekunnissa
- vapaassa kiihdytyksessä moottorin on saavutettava normaali ruiskutuksen
katkaisun pyörimisnopeus tai valmistajan mittausta varten ilmoittama muu
pyörimisnopeus
13. Vertaa saamiasi tuloksia sekä katsastuksen raja-arvoihin
että ajoneuvovalmistajan ohje-arvoihin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti